Page 2 - TED Çorlu Koleji Broşürü
P. 2
TÜRK EĞİTİM DERNEĞİ
TARİHÇE
Ülkemizin eğitim alanındaki ilk sivil toplum kuruluşu olan Türk
Eğitim Derneği, “Türk Maarif Cemiyeti” adıyla 31 Ocak 1928’de
kuruldu. Büyük Önder Mustafa Kemal Atatürk daha savaş
sürerken topladığı Eğitim Şurası’nda Cumhuriyet’in eğitimdeki
yol haritasını şekillendiriyordu. Bu yol haritasında elbette
toplum eliyle eğitimin kalkınması da vardı.
Cumhuriyetimizin kurucusu, her türlü yoklukla ve cehaletle
mücadele edilen bir dönemde eğitimin yaygınlaşması, eğitimde
kalitenin artırılması ve faaliyetlerin yürütülebilmesi için derneğin
meşalesini yaktı.
“... Bilim ve eğitimde ilerlemeye yönelik genel isteği yerine
getirebilmekten daha çok uzağız. Önümüzdeki yıl için
sizlerden devletçe yapılabilecek en büyük özveriyi rica
ederken, varlıklı olan vatandaşlarımıza da korumalarına
verilmiş olan çocuklarımızı özel girişimleri ile okutup
yetiştirmelerini önemle öğütlerim.”
Mustafa Kemal Atatürk,
Türkiye Büyük Millet Meclisi’nin ikinci dönem açılış konuşması,
1 Kasım 1925
Türkiye Cumhuriyeti devletinin önde gelen temsilcilerinin ve
işadamlarının büyük fedakârlıklarıyla kurulan Cemiyet, ülke
çapındaki başarılı çalışmaları üzerine 12 Aralık 1939 tarihli
Bakanlar Kurulu kararı gereğince “kamu yararına çalışan
dernek” statüsünü edindi ve 1946 Haziran ayından itibaren de
“Türk Eğitim Derneği” adını aldı.
Türk Eğitim Derneğinin amblemi, 1929 Mart ayında bugünkü
biçimiyle Dernek amblemi olarak kabul edilmiştir. Amblemdeki
ay, Türk Bayrağından alınmıştır. Eğitim sembolü olan meşale,
“Milli eğitim ışığının Derneğimizin temel amacının simgesidir. Yıldızlar ise Derneğin
memleketin en derin kuruluşu ve gelişmesinde büyük katkısı olan ilk Yönetim
Kurulunun beş üyesine saygı ve sevgiyi ölümsüzleştirmek
köşelerine kadar ulaşmasına, amacını taşımaktadır.
yayılmasına özellikle dikkat ediyoruz.”
Derneğin ilk tüzüğünde yer alan “Cemiyet, siyasi hiçbir gaye
gütmeyip, sadece memleket gençliğinin tahsil ve terbiyesine
yardım ile iştigal eyler.” şeklinde belirtilen temel amaç, bugün de
geçerliliğini korumaktadır. Türk Eğitim Derneği, bugüne kadar
sadık kaldığı bu ilkeye dayanarak çalışmalarını yürütmektedir.